linavictoria

Av Lina Johansson - 8 december 2015 17:12

Nu börjar det närma sig massa saker och en sak av dem är körkortet.

Körlektion

Igår hade jag körlektion då jag körde lite mer anvisnigar och rondeller.

Nu börjar jag få in det rätta kör sättet.

Riskutbildnig 2

Idag gjorde jag en av det roligaste sakerna jag gjort med bil än så länge. Jag gjorde nämnligen riskutbildning 2 vilket är halkbana osv.. När jag och två tjejer till och min körlärare Linda åkte ut till Linköpings Motorstadion idag vid klockan 07:15 så var jag jätte nervös över halkbanan men när vi väl kom igång så var det grymt kul.. Vi bromsare, och styrde i olicka hastigheter, vi fick även prova att volta med en bil och även en krockstol som gick i 5-7km/h det var sjukt läskigt. Det var en nyttig dag och jag har lärt mig mycket idag:

*Köra automat bil

*Risker

*ABS och anti sladd

*Väja på halt väglag

*Bromsa på halt väglag

*Styra på halt väglag

* Hastigheten gör skillnad (körde man i 40km/h klarade man sig igenom halk kurvan med kontroll körde man därimot 45km/h så gled man ut på ara körbanan och över i diket)

Körde ensam

Gjorde även nått jag inte gjort innan, jag satt helt ensam i bilen och körde, det var en så häftig känsla!

Längtar nu efter mitt körkort så mycket!

Körlektion

Imorgon ska jag ha körlektion igen då vi ska jobba med fikprkering pland annat men även stadstrafik och anvisningar och andra saker.

BOKAT!!

Nu har jag även bokat teoriprov och uppkörning!

Teoriprovet 13 Januari

Uppkörning 14 Januari

Speciella Datum

10 December: 2 hela år med Min älskade Isak!

11 Januari: Skolan börjar igen, och även en spännande vecka.

12 Januari: Fylller 18år, fyf*n va fort åren går.

13 Januari: Teori prov till körkortet.

14 Januari: Uppkörning till körkortet.

15 Januari: Tatuera mig!

Som ni ser så är min vecka då jag fyller 18 helt fullspeckad med massa kul,spännande och nervöst,

Önska mig lycka till!!

I Måndags 7/12-15 var även min sista skoldag det här året och nu tar jag mitt efterlängtade lov och åker hem imorgon och är hemma till 11 Januari. Underbart!!

Så i kan ju gissa vad jag gör nu... jo packar!

Puss och kram!!

Av Lina Johansson - 8 december 2015 17:08

Som ni alla säkert vet så kom vi hem i fredags efter en underbart mysig resa i jultider.

Jag har än inte hunnit föra över bilder från kameran så jag tänkte nu lägga upp lite mobil bilder från resan!

Av Lina Johansson - 1 december 2015 05:00

Idag drar vi iväg på tredje resan på Vadstena gymnasiet, isak ska med som resenär. Vi kommer hem på FRedag och har då gjort massa kul!!

Här är schemat och så där ni kan se vart vi ska bo och vad vi ska göra:

Bussresa till ODENSE och Lübeck 1-4 december 2015

Dag 1

05:32 Avfärd från Tannefors center mot Vadstena ( bara jag och isak)

07.00 Avfärd från Vadstenagymnasiets huvudentré.

07.20 Hämtning i Skänninge, Kyrkogården (Munkstigen/Birger Jarls väg)

07.30 Hämtning McDonalds Mjölby

09.00 Fikarast. 11.30 Avgång färja Helsingborg – Helsingör.

12.00 Ankomst Helsingör.

12.00 Gemensam lunch i Helsingör, Cafe Vivaldi.

13.00 Avfärd mot Odense.

16.30 Ankomst och incheckning på vandrarhemmet Kerteminde utanför Odense (eget sänglinne). Sover med Gabriella, Mikaela och Alexandra. Isak har ett eget enkel rum.

18.00 Middag på egen hand och fritid i Odense (alternativt Kerteminde).

Dag 2

08.00 Frukost.

08.50 Utcheckning från vandrarhemmet.

09.00 Samling vid vandrarhemmets entré för kulturaktiviteter i Odense (resenärer & SA).

12.00 Gemensam lunch på vandrarhemmet.

13.00 Avfärd mot Lübeck.

15.15 – 16.00 Avgång färja Rödby - Puttgarten.

17.30 Ankomst och incheckning på vandrarhemmet Vor dem Burgertor, Lübeck. Sänglinne ingår.Sover med Gabriella, Mikaela och Alexandra, Mimmi och Kowsar. Isak har ett eget enkel rum.

18.30 Middag på egen hand och fritid i Lübeck.

Dag 3

08.00 Frukost på vandrarhemmet.

09.00 Samling utanför vandrarhemmet för stadsvandring.

09.10 – 10.30 Stadsvandring för grupp 1 & 2 (endast resenärer).

10.30 Kaffe och bakelse på Marzipanland (endast resenärer).

11.30 Lübecks julmarknad (Öppettider: 11.00 – 21.00) Lunch på egen hand. 18.30 Gemensam middag i Lübeck, restaurang Ratskeller.

Dag 4

05.00 Frukost på vandrarhemmet.

06.00 Utcheckning från vandrarhemmet.

06:15 Avfärd från Lübeck.

08.15 – 09.00 Avgång färja. Puttgarden – Rödby.

11.30 - 11.50 Avgång färja. Helsingör – Helsingborg.

12.00 Gemensam lunch i Helsingborg, Linneagården.

17.30 Ankomst Vadstenagymnasiet.

Av Lina Johansson - 29 november 2015 17:26

Igår kväll bakade jag desiré bullar.. det finns ju inget recept på dem då det är hemligt eftersom att det bara är konditori och så som har dom.. jag gjorde ett eget recept och blev så nöjd!!

Vill ni ha receptet får ni kommentera!

Av Lina Johansson - 26 november 2015 20:14

I morse var ingen bra morgon..den förstörde dessutom hela dagen..!

Vaknade med Urinvägsinfektion och ringde direkt till Vadstena Vårdcentral som sedan ringde upp mig vid ca 08:30.

Läkaren där såg då att jag hade haft det så många gånger så jag behövde inte åka dit och ta prov utan fick recept utskrivet till klockan 4 idag.. Så runt 4 hämtade jag ut receptet på Furadatin på apoteket.

Så idag har jag inte gjort så mycket, växlade pengar till euro och danska förut sedan åkte jag hem. lagade mat och duschade och sedan nu ligger jag i sängen och lyssnar på Justin Bieber-Love yourself!!

NU blir det att äta tabletter i 5dagar, tre tabletter om dagen, usch!

Hoppas det blir bättre snart!

Av Lina Johansson - 24 november 2015 16:33

Idag har pappa och jag varit på valla djursjukhus, med Elvis som nu haltar lite fortfarande.
Vi kom dit vid 12 och det klämde och kände över allt, sedan blev han sövd och röntgad i benet, armbågarna och höfterna. Men det såg inget som var fel.
Så nu blir det att fortsätta ge honom medicin och om 3 veckor ska vi tillbaka. Sen får vi se om han är bättre då kanske han ska simma lite och så.. men om han inte är bättre ska det operera för att se vad som är fel.

Men det säger iaf att det inte är något farligt utan att det ska bli bra!! Så det tror vi på!!
Min älskade hund utan dig vet jag inte vad jag skulle göra, älskar dig!?

Av Lina Johansson - 24 november 2015 16:26

Idag har jag nu precis jul pyntat lite i lägenheten. Känner att jag börjar få in lite jul stämning såhär en vecka innan december!

Har även bytt tvål till en som luktar pepparkaka, så gott!

Av Lina Johansson - 23 november 2015 20:21

Jag tänkte i detta inlägg skriva om det personer som är en stor del av mitt liv och mig. Personer som har format mig till den jag är och även det som fortfarande formar mig till den jag är idag!

Personer som betyder mycket för mig!

Kommer inte skriva så mycket om varje person utan det lilla som jag skriver får ni tolka. Tänk efter hur ni tror att just de personerna format mitt liv.

Familj och släkt!

Mina Föräldrar: Är de underbaraste föräldrarna i världen, det har hjälp mig med så mycket i livet som gått och kommer alltid att vara där för mig.

Emil min bror: Alla 100000000000 gånger vi bråkat och tjafsat så är han oavsett min bror och det kallas syskon kärlek. Eftersom att han är mindre har jag nog fått bestämma mycket över honom och det har gjort mig ganska bestämd. Jag tycker ganska ofta synd om min bror med diabetesen och ögat hörseln osv vilket gör att jag känner mer medlidande för andra. Min älskade bror som är så duktig å innebandy och alla andra sporter. Mitt lilla sport freak :D

Elvis: Jag är en sån tjej som alltid velat ha en hund och sen nu fick jag Elvis och han är den finaste och busigast hunden jag känner. Jag har varit lite lat senaste åren efter att jag slutade med innebandyn men nu har jag honom och nu går jag gärna ut en sväng och tar lite luft istället för att sitta inne och glo på serier.

Isak: Isak har gjort mig till den jag är på ett annat sätt än alla de andra, han är min första största kärlek, och såklart är han så speciell för mig. Honom älskar jag på ett annorlunda sätt han är den som får det att pirra i magen och den jag vill vara med!

Mormor & morfar, Farmor och farfar: Jag tror jag lever ganska ovanlig ändå jag har alla mina mor och far föräldrar och det har betytt mycket för mig när jag växt upp. Jag har kunnat vara hos båda parterna och jag har älskat att vara på båda ställena.

Faster och farbror (Liselott och Jörgen): Min faster och farbror är nog hela familjens bästa kompisar. Vi umgås i helger åker på semester tillsammans och har varit i både Rhodos och cypern med dem. Min faster är ju hon som tillhör släktet och hon är en av mina favoriter hon har massa bra ideer och ger mig alltid så bra och häftiga saker. Liselott har nog smittat sig med sin fantasi och sin galen het tror jag. Hon är fantasifull och rolig. Jörgen är Aik:are och jag tror det säger allt om honom, han är helt galen i Aik och har då smittat min bror med alla hejar sånger och allt annat galet. Han är nog den knäppaste personen jag känner.

Vänner!

Klart att alla vänner betyder något extra men har valt ut de som jag är närmast och har varit närmast.

Emillie: Emillie och jag har alltid samma åsikter hon förstår alltid mig och jag förstår alltid henne. Vi två tillsammans är helt klart bästa teamet, vi kommer på helt galna ideer och hon är även den personen som får mig att skratta ALLTID! BÄSTAVÄN

Elin: Elin är den personen som är svårast att skriva om då allt inte är det samma som det varit under det senaste 12 åren.. Men i alla fall... Elin är min bästa vän som alltid finns långt inom mig. De senaste åren var vi jätte mycket (varje dag). Varje dag efterskolan åt vi massa onyttigt och vi har så många bra minnen. Helgen hos Ida bland annat. Elin är den som alltid älskat mig för den jag är och har allt brytt sig om mig och då menar jag alltid. Vi två tillsammans var ett förbannat jävla bra team tycker jag. Och för att inte tala om ditt utseende, ditt hår! Saknar det som var..

Rebecca: Vi var bästa vänner i åtta år även att vi var och är så olika. Det var det som gjorde oss starka tillsammans. Den personen som jag alltid var med och vi gjorde allt tillsammans, reste till Kreta, Cypern, Malmö och Stockholm och även Danmark. Hur jobbigt det än var så är hon den personen som alltid fick mig att känna mig omtyckt och alla galna saker som tältningar. Våra familjer var bästa vänner.

Alexandra: Min bästa vän och tåg kompis. Berättar allt för henne och hon är min babe. Underbart fin och min andra halva! Mer behöver jag inte säga!

Gabriella: Träffade denna tjej när jag började på Vadstenagymnasiet, först prata vi inte med varandra, sedan gick vi till bästa vänner och efter ett halvt år pratade vi inte med varandra igen och nu ser jag dig som en av mina närmsta vänner och det säger nog ganska mycket om vår vänskap.

Mikaela: Mikaela är den tjejen som jag kan prata med när jag känner mig för långt borta, för hon är minst lika långt hemifrån som jag. Den personen som förstår mig best när jag förklarar hur Överum är för andra vänner eftersom att hon är ifrån Almvik.

Olivia, Laura: Det får ha en punkt tillsammans eftersom att de typ sitter ihop som klister nu. Olivia är nog den räddaste personen jag känner, rädd för allt men ändå öppen för värden. Hon är så stark. Laura är en konstig liten filur som hade blått hår en gång i tiden hon är helt sjukt galen och ni två tillsammans gör världen osäker.

Amanda: Min lilla Amanda, mitt troll. Så underbar vän. Du är galen och har gjort många av mina dagar i Vadstena.

Platser!

Överum (Överumsskolan, gamla klassen): Överum i sig är en skit håla och skolan var heller inte så bra och för att inte tala om några lärare. Det som har format mig är alla klasskamrater ifrån Överum, vi var som en familj som inte var uppdelad man kunde prata med alla och vi hade det allt så kul det är den klassen som har fått mig att inse att man får passa på att skratta medans man lever.

Vadstena (Vadstenagymnasiet): Själva Vadstena är en skit stad även att den är så underbart vacker. Men som ni ser i listan på vänner över så det jag har valt att skriva om är det flesta ifrån Vadstena gymnasiet och det kommer vara mina vänner för livet och det vet jag. Vi upptäcker hela världen tillsammans och har det så slappt i skolan. Jag känner faktiskt att skolan är rolig så det är det ända som får mig att tycka skolan är rolig.

Alla ni är helt underbara människor!

Jag är en tjej ifrån småland som är sjutton år . Jag älskar min familj, Elvis min hund, mina vänner, min släckt och min pojkvän. Älskar även att blogga, eftersom att jag är en sån som gillar att dela vad jag har gjort.
Jag spelar även counter strike glo